PROGRAMMERING MED LUXOR PROGRAMKASSETT 1 Endast för användning i ========= LUXOR FAIRCHILD ========= TV-datorspel På Era platser! För att dansa tango måste man vara två, men Ni be- höver bara vara en för att leka med dessa spännande solospel. Skjut in programkassetten, med etiketten på dess kant riktad mot Er och etiketten på översidan vänd uppåt, i hållaren märkt "Insert Cartridge", så att den "snäpper" in i sitt läge. För att ta bort kassetten, tryck först på "Press to Eject"-tangenten och dra sedan ut kassetten ur spelardatorenheten. Färdiga! När kassetten skjutits in trycker man på "Reset". Skärmen kommer nu att visa ett G?. Kassetten frågar Er därmed vilket spel Ni önskar spela. Tryck alltid på "Reset" innan Ni väljer ett spel. Gå! Tryck på "1" för "Luffarschack". Tryck på "2" för "Lerduveskytte". Tryck på "3" för "Rita Själv". Tryck på "4" för "Kaleidoskop". 1. Luffar schack Ni spelar nu Luffarschack med apparaten som mot- ståndare. Ni har X:n, apparaten har O:na. Ert mål är att få tre X i rad innan apparaten får sina O:n i rad. Ni får alltid börja spelet. Handkontrollernas funktion i Luffarschack. Vilken som helst av handkontrollerna fungerar i luffarschack. Punkten i fyrkanten indikerar Ert spelläge. Genom att föra handkontrollens knapp till vänster eller höger rör Ni punkten till vänster eller höger. När punkten når slutet på en linje kommer den automatiskt att gå över till nästa linje, så att den till slut har gått igenom alla nio lägena. För att bekanta Er med rörelseförloppet rör Ni bara knappen till vänster eller till höger och observerar det resulterande mönstret. Kom ihåg att för att stanna punkten i önskat spelläge, låter Ni kontroll- knappen gå tillbaka till det neutrala mittläget. Dra upp och tryck ned. När punkten väl är i den spel- ruta där Ni önskar Ert "X", dra upp handkontrollens knapp, varvid ett "X" kommer att framträda i den rutan. Apparaten kommer sedan att sätta dit sitt "O" och meddelandet "Your Turn" visar sig och meddelar Er därmed att Ni kan flytta punkten till ett nytt läge. Ap- paraten kommer inte att reagera om det redan finns ett X eller ett O i rutan. Om man vill stoppa ett pågående spel eller starta ett nytt spel sedan det pågående avslutats, trycker man ned handkontrollens knapp. Därvid försvinner alla X och O, och ett nytt spel startar. Inga andra rörelser hos handkontrollen kan användas vid luffarschack. 2. Lerduveskytte Sedan man valt Lerduveskytte framträder ett S? på skärmen. Spelet frågar därmed om Ni önskar börja. Ni kan starta meddetsamma utan tidsbegränsning och med normal hastighet, eller kan Ni välja valfri Tid och Rörelsehastighet enligt beskrivningen i bruksanvis- ningen för datorspelenheten. Avsikten med Lerduveskytte är att skjuta en "kula" från ett "gevär" på vänstra sidan av skärmen och träf- fa ett rörligt mål på högra sidan av skärmen. "Gevä- ret" har ett förutbestämt läge och ändrar detta läge först när målet har träffats. Varje träff ger ett nytt "gevärs"-läge. Handkontrollernas funktion vid lerduveskytte. TRYCK NED - Ni "skjuter" ett skott från "geväret" genom att trycka ned handkontrollens knapp. Sedan Ni program- merat Era valfria alternativ och tryckt ned tangenten "Start", skjuter Ni några övningsskott för att bekanta Er med förfaringssättet. Inga andra rörelser på hand- kontrollen är i funktion vid Lerduveskyttet. Vilken som helst av handkontrollerna kan användas vid Lerduve- skytte. Resultat. Talet nedtill till höger på skärmen anger an- talet avfyrade skott. Talet på nedre vänstra sidan på skärmen anger antalet träffar. Om någotdera resultatet skulle passera 99, kommer talet att gå genom 00 och börja räkna igen vid 01. Lerduveskytte med två tävlande Ni kan få ännu roligare om Ni tävlar med en annan person. Turas om att sätta en tidsbegränsning och tävla om vem som kan få flest träffar inom en viss tidsrymd. Eller tävla om största antalet träffar inom ra- men för ett bestämt skott. Ni kan räkna ut Er ge- nomsnittliga träffsäkerhet genom att dividera antalet träffar (talet till vänster) med antalet skott (talet till höger). 30 träffar på 90 skott t ex skulle betyda att Er träffsäkerhet är 0,333. 3. Rita själv I det här spelet finns ingen annan gräns än Er fantasi! När Ni valt Rita Själv, framträder en punkt i mitten på skärmen och en annan punkt framträder i skärmens nedre vänstra hörn. Punkten i mitten är Ni själv, dvs punkten indikerar var Ni befinner Er på skärmen. Handkontrollernas funktion vid Rita Själv. Vilken som helst av handkontrollerna kan användas vid Rita Själv. FRAMÅT OCH BAKÅT - rör Er indikatorpunkt upp och ned, från skärmens topp till dess botten. VÄNSTER OCH HÖGER - rör Er indikatorpunkt till vänster och höger på skärmen. ROTERANDE RÖRELSE HÖGER OCH VÄNSTER - Roterande till höger ändrar färgen. I Rita Själv finns tre färger, rött, grönt och blått. En snabb vridning åt höger skiftar färgen en gång. Punkten i skärmens ned- re vänstra hörn visar Er vilken färg Ni arbetar med. Er indikatorpunkt kommer att ha samma färg, men för att vara säker på saken ta en titt på punkten i nedre vänstra hörnet. Roterande rörelse till vänster tar bort Rita Själv-punkten från skärmens nedre högra hörn. En snabb vridning till vänster slår på Rita Själv-punk- ten igen. När Rita Själv-punkten är påslagen kommer Ni att lämna ett spår på skärmen när Ni rör Er inika- torpunkt framåt eller bakåt, höger eller vänster, eller någon kombination av dessa rörelser. Ytterligare en snabb vridning till vänster slår från Rita Själv-punk- ten och den kommer att försvinna från sitt läge i högra hörnet. När Rita Själv-punkten är frånslagen kommer Ni att radera allt som Er indikatorpunkt passerar ge- nom. För att vara säker på vilket förhållande som rå- der, titta efter punkten i skärmens nedre högra hörn. Om punkten finns där ritar Ni själv, om den inte finns där raderar Ni. Dra upp och tryck ned. När man drar upp knappen ändrar man storleken på indikatorpunkten. Det finns fem storlekar. En snabb uppdragning ändrar storleken en gång. Indikatorpunkten passerar i tur och ordning alla fem storlekarna. En ändring av storleken erhålles för varje uppdragning av handkontrollens knapp. Punk- ten nedtill till vänster visar såväl storlek som färg. För att vara säker på vilken storlek Ni har, jämför med punkten i nedre vänstra hörnet. Vid nedtryckning sker radering av hela skärmen och startar Rita Sälv på nytt med Er indikator i mitten. Obs! När man ändrar färg eller storlek eller när man slår av eller slår på Rita Själv-punkten uppträder en viss liten fördröjning mellan handkontrollens rörelse och den re- sulterande rörelsen på skärmen. Kom ihåg att göra en vridning eller en dragning och sedan vänta på resulta- tet. Om färgen eller storleken inte skulle vara den, som Ni önskade, vrid eller drag en gång till. En snabb vrid- ning till vänster slår på eller av Rita Själv-punkten. En vridning ger påslag, nästa vridning ger frånslag. 4. Kaleidoskop När Ni valt Kleidoskop kan Ni luta Er bakåt och koppla av. Er TV kommer själv att sköta om kaleido- skopframställningen. Detta kaleidoskopiska spel kom- mer automatiskt att uppfylla skärmen med färg för Er, men Ni har fortfarande viss kontroll! Handkontrollens funktion i Kaleidoskop. Vilken som helst av handkontrollerna kan användas vid Kaleido- skop. FRAMÅT OCH BAKÅT - Om man trycker handkon- trollens knapp framåt ändrar man linjelängden. Det finns tre längder. Varje tryckning framåt medför en längdändring. Om man drar handkontrollens knapp bakåt, ändras bakgrundsfärgen. Det finns tre bakgrundsfärger. Varje dragning bakåt ändrar bakgrunsfärgen en gång. DRA UPP OCH TRYCK NED - Om msn drar upp ändras linjestorleken. Det finns fem storlekar, samma som vid Rita Själv. Varje dragning ändrar storleken en gång. Vid nedtryckning raderas hela skärmen och Kaleido- skopet startar på nytt med ett helt nytt mönster. Kalei- doskopet producerar ett slumpvis valt mönster. Ni mär- ker emellertid att när Ni väljer Kaleidoskop från spel- datorenheten startar apparaten alltid med samma mönster. Först efter det att Ni har tryckt ned hand- kontrollens knapp en gång kommer mönstret att bli helt slumpvis uppbyggt. Därefter kommer varje ned- tryckning att ge Er ett nytt slumpvis uppbyggt mönster. ROTERANDE RÖRELSE HÖGER OCH VÄNSTER - Vid rotering till höger händer ingenting. Rotering till vänster kommer att ge Er Rita Själv-spelet tillbaka. Enda skillnaden är tt Kaleidoskop-mönstret finns kvar på skärmen! Punkten som anger storlek och färg kom- mer att framträda i det nedre vänstra hörnet och Er indikatorpunkt kommer att framträda i mitten på skär- men, trots att någon del av Ert Kaleidoskop-mönster kan finnas där. Så snart Ni går över till Rita Själv ge- nom att vrida till vänster, slås Rita Själv-punkten från. Om Ni nu utför rörelser kommer Ni att börja radera ut Kaleidoskop-mönstret. Om Ni i stället önskar att rita själv kan Ni slå på Rita Själv-punkten genom ytter- ligare en snabb vridning till vänster. Övergång från Kaleidoskop till Rita Själv och tillbaka igen När Ni väl en gång vridit till vänster och kommit in på Rita Själv från Kaleidoskop är alla handkontrol- lens rörelser för Rita Själv tillämpliga. Det är precis som Ni hade valt Rita Själv på speldatorenheten, men Ni har fortfarande kvar Kaleidoskop-mönstret på skär- men. Om Ni, när Ni har ritat färdigt, önskar fortsätta med Kaleidoskop-mönstret, tryck då på START-tangenten på speldatorenheten. Kaleidoskop-mönstret återkom- mer nu, och i detta kommer att ingå, som en del av mönstret, allt vad Ni ritar själv på skärmen. Om Ni går tillbaka till Kaleidoskop från Rita Själv genom att tryc- ka på START-tangenten och rita/radera-punkten är frånslagen (för radering), kommer Ni att starta Kalei- doskopradering. Dvs. Kaleidoskop-mönstret kommer att framställas, men det kommer att radera mera än att rita. Den bästa instruktionen för användning av Rita Själv och Kaleidoskop är följande: Om Ni frågar Er vilken effekt en viss operation har, försök Er då på den och se vad som händer! Genom att experimentera och leka kommer Ni att finna en hel rad egendomliga och in- tressanta saker, som dessa två spel kan utföra! Obs! När Kaleidoskopet är i färd med att rita sitt mönster kan det inträffa att det "rycks med" så att det inte svarar snabbt på orderna från handkontrollen. Visa då tålamod och försök igen, så kommer det att svara. Kom ihåg att snabba rörelser med paus emellan kommer att ge Er möjlighet att nå önskade resultat. Ha så roligt Det finns andra spännande programkassetter att köpa. Tala med Er radiohandlare. PQ MOTALA 776805